Luokkakoot ja erityisopetus voivat vähentää syrjäytymistä.

Tämä mielipide vellovaan syrjäytymiskeskusteluun perustuu kahteen kokemukseen. Tuorein on muutaman päivän takaa kun istuin bussissa luokanopettajan vieressä ja kyselin häneltä opetustyön sujumista. Hän opettaa helsinkiläisessä peruskoulussa eka ja tokaluokkaa. Opetustyö helpottuisi kun yksilöllisen opetuksen antaminen paranisi jos luokkakoko pienenisi, hän vastasi. Joka tapauksessa huumorintajua ja kärsivällisyyttä tässä ammatissa tarvitaan vaikka koenkin luokanopettajan ammatin toiveammatikseni.

Vuosi sitten tapasin luokanavustajia ja opettajia ekaluokalla aloittaneen pojanpoikani kautta.Heiltä kuulin että luokalta oli jouduttu siirtämään tarkkailuluokalle useita poikia. Kouluun tulee joka syksy niin erilaisten isien poikia ja niin erilaisista kodeista.

Ylen syrjäytymisillassa tais olla dosentti Matti Rimpelä joka yritti perätä samaa asiaa: eka ja tokaluokan vaikutusta myöhempään koulumenestykseen ja erityisesti menestymiseen myöhemmässä elämässä.

Opiskelun startttiluokat, eka ja tokaluokat, pitäisi julistaa painpistealueiksi kun koulujen resursseja jaetaan. Muutaman vuoden kuluttua tämä satsaus luultavasti palautuisi pienentyneinä sosiaali- ja terveydebhoitokuluina.

 

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s